PhD/Дослідження

 

Освітньо-наукова програма з масових комунікацій (PhD) створена у 2008 році як перша на теренах України експериментальна наукова програма у галузі медіа.  Вона має на меті підготовку нового покоління висококваліфікованих фахівців, які будуть здатні працювати за найкращими світовими стандартами.

Засновником PhD програми з масових комунікацій є професор, міністр освіти і науки України (2014-2016 рр.), голова Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, професор Києво-Могилянської академії Сергій Квіт.

Гарант програми: Дарія Орлова

Викладачі програми: Євген Федченко, Валентин Королько, Олексанр Дем’янчук, Вікторія Романюк.

Міжнародна діяльність та співпраця

Діяльність програми сформована, базуючись на міжнародному досвіді та партнерській взаємодії з провідними європейськими та американськими університетами.  Одразу після заснування партнером Школи у рамках PhD-програми став Автономний Університет Барселони (Universitat Autònoma de Barcelona, UAB). У 2012 році там відбулися перші захисти дисертацій – ступінь доктора філософії у галузі масових комунікацій отримали Анастасія Гринько, Дарія Орлова і Дар’я Тарадай. Цього ж року за українською процедурою захистив дисертацію Олег Іванов, який також навчався на нашій програмі.

Дар’я Тарадай, Олег Іванов, Євген Федченко, Анастасія Гринько, вручення PhD-дипломів

За роки функціонування програми ми співпрацювали та реалізовували партнерські проєкти з такими інституціями:

З 2016 року програма отримує назву «Медіа та комунікації», що відображає сучасні підходи в академічних дисциплінах, які досліджують проблематику медіа. Наукові медіадослідження нині є вагомим напрямком діяльності та розвитку Школи. Викладачі та докторанти реалізують його як у межах власних проектів, так і у складі міжнародних дослідницьких груп. Крім того, Школа проводить дослідження на замовлення медійних та громадських організацій, як в Україні, так і за кордоном.

Результати наших наукових та практичних досліджень у сфері медіа та масових комунікацій було представлено на численних міжнародних подіях та опубліковано у західних наукових виданнях.

Спектр науково-дослідних проєктів PhD-програми охоплює такі питання та сфери досліджень: 

PhD-студенти програми активно беруть участь у численних конференціях, літніх школах, наукових проєктах, отримують наукові стипендії та гранти, співпрацюють з провідними аналітичними центрами галузі.

Наукові стипендії та гранти

2019 – Олександр Ярощук, грант Фундації Лозинських для аспірантів НаУКМА. Тема дослідження: Ролі журналістів на пострадянському просторі на прикладі України і Білорусі.

2019 – Юлія Абібок, Institute for War and Peace Reporting (IWPR) fellowship in southern Caucasus, August-September (a series of publications on territorial conflicts in the region).

Олег Сабура на докторантському семінарі в Єнському університеті (2017 рік)

2018 – Юлія Абібок Internship in the Center for Eastern Studies (Ośrodek Studiów Wschodnich im. Marka Karpia, OSW) in Warsaw, Poland, supported by The Prague Civil Society Centre, February 27 — April 25. (https://www.osw.waw.pl/sites/default/files/commentary_270.pdf);

2018 –  Олег Сабура, Карлів університет (Прага, Чехія), навчання за програмою академічних обмінів Erasmus+, 12 лютого – 30 червня 2018 р.

2017 – Олег Сабура,  дослідницький візит до Єнського університету ім. Фрідріха Шиллера (м. Єна, Німеччина) за програмою академічних обмінів DAAD.

2016 – Галина Будівська, Ягеллонський університет  (Краків, Польща)/ Інститут журналістики, медіа та соціальної комунікації, навчання за програмою академічних обмінів Erasmus+, 26 лютого – 30 червня.

Раніше – Дослідницькі виїзні стипендії за підтримки Фонду Ріната Ахметова (Автономний університет Барселони, Університет Торонто).

Участь у тематичних  школах 

PhD-студент Олег Сабура під час зимової школи “How to avoid becoming a pseudoresearcher?(…)”

2020 – Олег Сабура,  зимова школа “How to avoid becoming a pseudoresearcher? The Craft of Political Analysis”, організована Центром польсько-російського діалогу та порозуміння,  Lipowy Most, Польща

2016 – Юлія Абібок Літня школа  “Політика пам’яті. Східний і Західний Європейський досвід» , організатор The Center for Conflict Studies at the University of Marburg, Germany, Харків, Україна, вересень 25 – жовтень 2.

2017 –  Юлія Абібок  Summer school “Memory Politics and Conflict Transformation in post-Soviet Space” (organized by Center for Independent Social Research CISR-Berlin), Chisinau, Bendery — Moldova, Sloviansk, Kyiv — Ukraine, June 27 — July 07, 2017;

2017 Олена Чуранова, CMPF Summer School «Journalism in the digital age: responding to propaganda and fake news» , 5-9 June.

 

Презентації наукових робіт на міжнародних та національних конференціях

2019 Oleksandr Yaroshuk The role of media in post-soviet conflicts: The case of Donbas and Crimea. Презентація на міжнародній конференції ‘Donbas and Crimea: Status and perspectives of Ukraine’scontested territories’, Київ.

2017 – Olena Demchenko, 5-th International Symposium Communication in the Millennium with a paper, University of California, USA, Irvine city (video presentation).

2016 – Olena Demchenko, «Promotion of Education for Journalists» with a paper «Journalism education in Ukraine: the process of revision is needed», Germany, Berlin city.

2016 – Halyna Budivska, Central and Eastern European Communication and Media Conference (CEECOM), Tartu University (Estonia), topic: «Activism of Ukrainian journalists after Euromaidan»

PhD-студентка Галина Будівська на конференції CEECOM-2016, Тарту (Естонія)

2017 – Halyna Budivska, Central and Eastern European Communication and Media Conference (CEECOM), Ljubljana University (Slovenia), topic «Professional roles of journalists in turbulent times: case of Ukraine»

2016 Halyna Budivska, ASEEES-MAG Summer Convention (The Association for Slavic, East European, & Eurasian Studies)(УКУ, Львів), topic «The other side in the discourse of Ukrainian journalists»

2016 Марія Тетерюк, «Змішані методи в дослідженнях дискурсу: поєднання теорії дискурсу та кількісного контент-аналізу»  / Конференція «Дисиденти: Розширюючи межі політичного» , Інститут гуманітарних досліджень (IWM), Відень, Австрія, 6 червня.

2015 Олена Демченко, „Ukrainian Journalism Education: Does it Need New Passport of Profession?» /  7th International Central and East European Media Conference, Вроцлав, 12-14 червня.

2014 Жанна Безп’ятчук, «Роль медіа у Євромайдані»  / Конференція «Determinants and Outcomes of Ukraine’s EuroMaidan’s revolution: The International Context.»  College of Europe, Варшава, січень.

2014 Олена Демченко, „Ukrainian Journalism Education: Does it Need New Passport of Profession?»  /  7th International Central and East European Media Conference, Вроцлав, 12-14 червня.

2013 Олена Демченко, «Towards a New Model of Journalism Education in Ukraine» / Doctoral Workshop, Barcelona, Universitat Autonoma de Barcelona, 23 жовтня.

2013 Марія Тетерюк «Framing ‘external incentives’ against sexual discrimination in Ukrainian political discourse: the case of Bill 2342» / Конференція «Democratizing the Post-Communist State? Grassroots and Elite Alignments in Contemporary Ukraine» . Lehrstuhl Soziologie Osteuropa-Institut, Берлін, 20-22 жовтня 2013 р.

Також докторанти брали участь у Всеукраїнській науково-практичній конференції «Медіапростір: проблеми і виклики сьогодення» (Інститут журналістики КНУ ім. Т. Шевченка, 2018),  Всеукраїнській науково-практичній конференції «Наукова школа Романа Іванченка» (Видавничо-поліграфічний інститут НТУУ «КПІ», 2017),  щорічному дослідницькому форумі CRCEES IV (Університет Глазго, 2011); щорічній конвенції Національної асоціації комунікацій (Чикаго, 2009; Сан-Франциско, 2010);  Graduate Student Symposium at the Centre for European, Russian and Eurasian Studies at Munk School of Global Affairs, University of Toronto (2010, 2012); Danyliw Research Seminar on Contemporary Ukraine, Chair of Ukrainian Studies, University of Ottawa, Canada (2010) тощо.

Наукові публікації

Ярощук О., Викривачі, журналістика розслідувань та їхня роль для демократії , Ukraine Policy Brief Series, 2019, Freedom House Ukraine

Ярощук О. Нові форми журналістського розслідування у ХХІ столітті: найближчі майбутні виклики , Вісник Львівського університету. Серія журналістика, №45 (2019)

Yaroshuk О., Kremlin’s energy policy as a channel of influence. A comparative assessment. Case studies from Ukraine, Moldova, Georgia, Romania and Hungary, an international report by a group of authors, 2019, Бухарест

Demchenko O. «Teaching journalism in Ukraine: between formal and non-formal education» // Global Media Journal. German Edition, Vol. 8, No. 2, Autumn/Winter,  2018

Сабура О. І. “ДНР” та “ЛНР” у науковому дискурсі: пошук термінології // Вісник Маріупольського державного університету. – 2017. – Вип. 20. ‒ С. 309 ‒ 315.

Teteriuk, M. Between «the Russian World” and the «Ukrainian Nation”: Kyiv Pride before and after Euromaidan // Transit online. – 2016. – 19 Apr

Teteriuk, M. Gay Rights and Europeanization Processes in Eastern Europe: the Case of Bill 2342 «On Amendments to Some Legislative Acts of Ukraine Concerning the Prevention and Combating of Discrimination in Ukraine»  // Emecon. Employment and economy in Central and Eastern Europe. – 2015. – №1

Чуранова О., Пропаганда війни в українських та російських друкованих ЗМІ / Олена Чуранова // Наукові записки УКУ. – 2015. – Ч. 6 : Журналістика. Медіакомунікації, вип. 1. – C. 169-176.

Чуранова О. Формування образу корупції лідерами думки в мережі Facebook // “Держава та регіони”, серія: Соціальні комунікації, 2017 р., №4 (32)

Чуранова О. Корупція як тема дослідження в соціальних медіа // Вісник ХНУ. Соціальні комунікації. 2018 р., Випуск 12

Churanova O. Countering Russian disinformation: Ukrainian NGOs on the frontline //Ukraine Analytica, 2018., 10th of April

Будівська, Г. (2015). Медійне представлення концепту «Новоросія». Аналіз медіаматеріалів про об’єднання «ДНР» та «ЛНР» у «конфедерацію Новоросія». Наукові записки УКУ. Серія «Журналістика. Медіакомунікації», (6), 119-125.

Будівська, Г.  (2018). Функції журналістики в нормативних теоріях медіа та інтерпретаціях медіапрофесіоналів. Обрії друкарства, (1), 40-48.

Будівська, Г. (2017). Професійні ролі журналістів: теоретичні підходи та актуальність досліджень в Україні. Вісник Харківського національного університету імені ВН Каразіна. Серія «Соціальні комунікації», (12), 4-8.

Будівська, Г.  (2019). Професіоналізм журналістів та професійні стандарти: теоретичні аспекти та інтерпретація медіафахівців. Наукові записки Інституту Журналістики, т.2 (75), 27-35

Budivska, H., & Orlova, D. (2018).  Ukrainian Journalism after the Euromaidan: Renegotiating Professionalism in Conditions of Democratization and Conflict In Civil society in post-Euromaidan Ukraine: From revolution to consolidation (Vol. 193, pp. 11-38). ibidem Press.

Budivska, H., & Orlova, D. (2017). Between Professionalism and Activism: Ukrainian Journalism after the Euromaidan. Kyiv-Mohyla Law and Politics Journal, (3), 137-156.

Orlova, D., & Taradai, D. (2016). Facebook as an alternative public space: The use of Facebook by Ukrainian journalists during the 2012 parliamentary election. Central European Journal of Communication, 9(16), 37-56.

Участь у міжнародних дослідницьких проєктах

 2019 2020 р.  Олег Сабура, керівник проєкту  «Дослідження інформаційного поля тимчасово окупованих територій та молодіжної громадської активності у підконтрольних Україні районах Донбасу»  (спільно зі Школою політичної аналітики НаУКМА та Міністерством інформаційної політики ).

2020 – Halyna Budivska, Migration coverage in Europe’s media: A comparative analysis of coverage in 17 countries.

2016 – Mariia Teteriuk, «Ukraine, Russia and the Future of the West»  (провідний дослідник проф. Тімоті Снайдер), Інститут гуманітарних наук (IWM), Відень. – Асистентка з досліджень в проекті

2014 –    Mariia Teteriuk,       «Coverage of the Conflict in Ukraine in Selected European Countries (Albania, Czech Republic, Latvia, Poland, Romania, Serbia, Ukraine)» , мережа «Європейська обсерваторія журналістики»  (EJO). – Асистентка з досліджень в проекті.

Спеціалізовані курси

Семінари

Популяризація науки та поширення результатів медіадосліджень 

Щорічна конференція мережі EJO. Вроцлавський університет, вересень 2019 р.

З 2012 року Могилянська школа журналістики реалізує в Україні проєкт «Європейська обсерваторія журналістики» (EJO). Це мережа 15 незалежних неприбуткових медіадослідницьких інституцій у 14 країнах, що має на меті налагоджувати діалог медіадослідників та медіапрактиків у Європі, а також сприяти професіоналізму журналістів та свободі преси.

Проект «Європейська обсерваторія журналістики» став платформою, на якій PhD-студенти можуть, з одного боку, публікувати статті з проміжними результатами своєї роботи, а з іншого – краще розуміти міжнародний дослідницький контекст.

Першою редакторкою українського сайту стала Дарія Орлова, на той момент – PhD-студентка програми «Масові комунікації». Сьогодні вона є координаторкою цього проекту. У 2015 року редакторкою стала Галина Будівська, яка ще працює над своїм дисертаційним дослідженням.

У різний час PhD-студенти програми публікували матеріали, що прямо або опосередковано стосуються теми їхніх досліджень (наприклад, Олександр Ярощук, Олександр Войтко, Галина Будівська, Олена Чуранова, Олена Кутовенко, Марія Тетерюк), а також долучалися до міжнародних дослідницьких проектів, які реалізувала мережа EJO. Приміром, у 2013/2014 роках Марія Тетерюк була асистенткою у міжнародному дослідженні висвітлення України у 13 європейських країнах, яке згодом було опубліковане у журналі Journalism. У 2018 році Галина Будівська готувала контент-аналіз медіаматеріалів для дослідження висвітлення міграції у 17 країнах, результати якого опубліковані Фондом Отто Бреннера (Німеччина).

Співпраця з роботодавцями

Експертиза з питань сучасних  медіа-систем, цифрових медіа, проблем медіаграмотності та медіа-впливів, а також дослідницькі навички та науковий досвід докторантів стали можливими завдяки їхній участі у ряді глобальних дослідницьких проектах та співпраці з міжнародними організаціями, включаючи Freedom House, Internews, International Жіночий Медіа Фонд, фонд Reuters, The International Research & Exchanges Board (IREX). У якості аналітиків та дослідників докторанти та випускники Програми співпрацюють з провідними українськими медіа-організаціями, такими як: ГО  «Інститут Масової Інформації» (IМІ), ГО «Детектор Медіа» , Media Development Foundation, ГО «Український інститут медіа та комунікації», ГО «Український кризовий медіа-центр» .

Унікальним здобутком Могилянської школи журналістики є створення незалежної, освітньо-наукової та аналітичної організації ГО «Центр Медіареформи», яка стала майданчиком для втілення наукових ідей викладачів та докторантів.

Громадська організація «Центр Медіареформи» – освітня платформа, зас­нована Могилянською школою журналістики з метою запровадження в Украї­ні високих стандартів журналістської освіти, підвищення рівня медіаграмот­ності, інформування про небезпеки пропаганди та поширення неправдивої інформації (фейків) у ЗМІ.

Флагманський проект «Центру Медіареформи» проєкт StopFake нині відомий медіапрофесіоналам в усьо­му світі.

Cайт для перевірки фактів Stopfake.org був запущений 2 березня 2014 року. Ініціаторами його створення стали викладачі, випускники та докторанти Могилянської школи журналістики та програми для журналістів і редакторів Digital Future of Journalism.

У рамках проєкту StopFake викладачами та докторантами було спільно реалізовано такі дослідження:

Координацію і методичне забезпечення дисциплін циклу загальної підготовки освітньо-наукових програм у Національному університеті «Києво-Могилянська академія» здійснює Докторська школа імені родини Юхименків (заснована 2008 р.), що є навчально-дослідницьким підрозділом і має на меті створення навчального середовища,  сприятливого для набуття аспірантами фахової зрілості, спроможності до творчої ініціативи та самостійних наукових досліджень,  навичок і досвіду комунікації у рамках міжнародної академічної спільноти.

Адміністрація Докторської школи імені родини Юхименків здійснює постійний моніторинг результатів навчання, даних зворотного зв’язку від аспірантів і науковців, що надають наукову освіту в НаУКМА, зокрема про: зміст навчальних дисциплін, наукове керівництво, виконання індивідуального наукового дослідження, публікація та презентація результатів дослідження. Отримані відомості є основою для перегляду форм і методів наукової освіти з метою підтримання високої академічної культури.

Дізнатися більше про: