Методологія наукових досліджень

Курс є обов’язковим для студентів другого року навчання і зосереджується на підходах до розробки, планування та проведення досліджень в сфері медіа, комунікацій та журналістики; ключових поняттях, концепціях в методології медіадосліджень, а також дослідницьких методах та інструментах.

На лекціях розглядаються принципи і способи застосування дослідницьких методів для вивчення аудиторій, медійного контенту, процесу виробництва медіа, процесів комунікації, а також аналізуються приклади з українського та глобального медійних контекстів. На семінарах відбуваються обговорення дослідницьких праць, а також практика застосування методів для аналізу різних кейсів, явищ, процесів.

Основні змістовні складові курсу:

  • Підходи до досліджень, складові дослідницького процесу, дослідницькі питання та гіпотези;
  • Дослідницькі методи для вивчення медіа, аудиторій, контенту, процесів виробництва (етнографічний, контент-аналіз, глибинні інтерв’ю тощо)
  • Дослідницька етика, дизайн дослідження та організація дослідницького процесу

Курс корисний не лише для майбутніх медіадослідників, а й для журналістів-практиків, оскільки студенти навчаться краще розуміти принципи соціальних досліджень, що сприятиме коректному висвітленню досліджень в медіа, а також дозволить застосовувати за потреби отримані знання, зокрема для аналізу аудиторій медіа і т.д.

Метою вивчення дисципліни є засвоєння студентами головних підходів до наукових досліджень та пов’язаних з ними понять; формування і зміцнення навичок створення дизайну дослідницького проєкту та безпосереднього проведення дослідження; засвоєння знань та практичних навичок застосування різних дослідницьких методів для вивчення медіа, комунікацій, журналістики.

В результаті опанування курсу студенти повинні знати:

  •       основні парадигмальні підходи до медіадосліджень;
  •       концепції та поняття, які визначають дослідницьку логіку та методологію;
  •       принципи застосування дослідницьких методів і їх зв’язок із типом дослідницьких проблем;
  •       обмеження методів та область застосування.

Очікується, що в результаті прослуховування курсу студенти будуть вміти:

  •       створювати дизайн та план дослідження;
  •       формулювати тему дослідження, дослідницькі питання та/або гіпотези;
  •       обирати методологічний підхід та обґрунтовувати його вибір;
  •       ефективно використовувати методи збору та аналізу даних, які застосовуються в дослідженнях медіа, комунікації та журналістики;
  •       представляти дані своїх досліджень у різних формах та комунікативних ситуаціях.

Силабус дисципліни

Викладачі

Дарія Орлова

Заступниця директора з наукової роботи, доцент